Programma

Cursus Vlaamse Primitieven:
Campin, Van Eyck en Van der Weijden

Aan het begin van de 15e-eeuw kwam de Zuid-Nederlandse kunst in een snelle ontwikkeling. Steden als Brugge, Gent en Brussel profiteerden van de lakenhandel en ontwikkelden zich tot welvarende internationale handelssteden. Door de handel en de heerschappij van de Bourgondische hertogen beleefde het gebied een artistieke bloeiperiode. Kunstenaars kregen opdrachten van het Bourgondische hof, de kerk en de rijke stedelijke elite. Mede door de verfijning van de olieverftechniek kwamen de Zuid-Nederlandse schilders in de 15e eeuw bekend te staan om hun ongekende realisme. Vaak werd het realisme nu gecombineerd met traditionele christelijke beeldtaal en symboliek. Dat leidde tot een revolutie binnen de schilderkunst. Tot in Italië en Spanje werden de ‘Vlaamse’ schilders hierom geroemd.

In deze vierdelige cursus gaan we kijken naar de Vlaamse primitieven van het eerste uur: Robert Campin, Jan van Eyck en Rogier van der Weijden. Niet alleen bespreken we hun werken, maar ook worden deze schilders in de historische context geplaatst. Topstukken, zoals Campins Merode altaarstuk, Van Eycks Lam Gods en Van der Weijdens Kruisafname, komen daarbij uitgebreid aan bod. 

Jan van Eyck, De Madonna met kanunnik Joris van der Paele (detail), 1436, olieverf op hout,  122 x 157 cm, Groeningemuseum, Brugge

Programma

19 maart: Lezing 1: Inleiding en Robert Campin
26 maart: Lezing 2: De Hanzestad Brugge en Jan van Eyck
2 april: Lezing 3: Jan van Eyck en de olieverftechniek
9 april: Lezing 4: Rogier van der Weijden

Praktische informatie:

Locatie:
De Poorterij (Rode Zaal) / Nieuwstraat 2 / 5301 EW / Zaltbommel
Tijd:
19.45u-21.45u
Data:
Zie programma
Prijs:
€ 100,- per persoon (incl. gedrukte syllabus en BTW)

Inschrijven:
Graag vóór 12 maart 2020 inschrijven door te mailen naar info@rolandgieles.nl.