Losse lezingen (selectie)

Lezing Rafaël (1483-1520): Wonderkind uit Urbino

Rafaël (1483-1520) was één van de grote kunstenaars uit de Italiaanse Renaissance. Zijn sierlijke Madonna’s, glorieuze fresco’s en verfijnde tekeningen betoveren zijn toeschouwers al bijna vijf eeuwen. Hij was zeer geliefd bij de belangrijkste opdrachtgevers uit zijn tijd, zowel om zijn kunst, als om zijn persoonlijkheid. In deze lezing wordt verder ingegaan op het leven, het werk en de legendarische status van Rafaël en wordt hij in zijn tijd geplaatst, door ook stil te staan bij zijn legendarische tijdgenoten Leonardo da Vinci (1452-1519) en Michelangelo Buonarroti (1475-1564). We volgen de jonge Rafaël daarbij van Urbino, via Perugia en Florence naar zijn hoogtijdagen in Rome.

Lezing Art Nouveau

De periode rond 1900 werd door velen beleefd als een optimistische tijd. Er was politieke stabiliteit, een relatief goede economie en op technologisch vlak werd er grote vooruitgang geboekt. Vol verwachting keek men uit naar de 20e eeuw. Dat optimisme leefde ook onder kunstenaars. Zij wilden een nieuwe kunst maken, die in alles afweek van de traditionele, academische smaak. Kunst en architectuur moest aansluiten bij de moderne tijd. Zo zag de Art Nouveau het levenslicht. Kunstenaars lieten zich inspireren door de natuur, maar ook door niet-westerse kunst, zoals Japanse prenten en kunstnijverheid. De vernieuwing was het doel en dat gebeurde in heel de Westerse wereld. Art Nouveau, Jugendstil, Modernismo, Nieuwe Kunst; allemaal namen voor dezelfde vernieuwing. In deze lezing kijken we naar deze boeiende periode. 

Lezing Peredvizhniki – Russisch Realisme aan het einde van de 19e eeuw

Halverwege de 19e eeuw kwam een groep van 14 jonge Russische kunstenaars in verzet tegen de Keizerlijke Academie. Zij richtten een eigen kunstenaarsbeweging op: de Peredvizhniki (de Trekkers). De groep wilde vrij zijn in hun onderwerpkeuze, in hun zoektocht naar kopers en locaties om te exposeren. Zij wezen de academische kunst af en wilden het échte Russische leven schilderen, om aansluiting te vinden bij het Russische volk. Zij besloten niet alleen in Sint Petersburg en Moskou te exposeren, maar ook in allerlei steden op het platteland. De zoektocht naar vrijheid van de Peredvizhniki was zeer riskant. Het schilderen van werk dat niet naar de maatstaven van de Russische academie was kon leiden tot verbanning naar de strafkampen in Siberië. In deze lezing maken wij kennis met deze groep.

Afbeeldingen

  • Rafaël, Madonna met Kind, 1504-1505, olieverf op paneel, 58 x 43 cm, National Gallery of Art, Washington. Bron: Wikimedia.
  • Alphonse Mucha, Affiche voor JOB vloeipapier, 1896, kleurenlitho, diverse collecties. Bron: Wikimedia.
  • Vasily Surikov, Bestorming van een sneeuwstadje, 1891, olieverf op doek, 156 x 282 cm, Russisch Staatsmuseum, Sint Petersburg. Bron: Wikimedia.