Losse lezingen (selectie)

Lezing Rafaël (1483-1520): Wonderkind uit Urbino

Rafaël (1483-1520) was één van de grote kunstenaars uit de Italiaanse Renaissance. Zijn sierlijke Madonna’s, glorieuze fresco’s en verfijnde tekeningen betoveren zijn toeschouwers al bijna vijf eeuwen. Hij was zeer geliefd bij de belangrijkste opdrachtgevers uit zijn tijd, zowel om zijn kunst, als om zijn persoonlijkheid. In deze lezing wordt verder ingegaan op het leven, het werk en de legendarische status van Rafaël en wordt hij in zijn tijd geplaatst, door ook stil te staan bij zijn legendarische tijdgenoten Leonardo da Vinci (1452-1519) en Michelangelo Buonarroti (1475-1564). We volgen de jonge Rafaël daarbij van Urbino, via Perugia en Florence naar zijn hoogtijdagen in Rome.

Lezing Art Nouveau

De periode rond 1900 werd door velen beleefd als een optimistische tijd. Er was politieke stabiliteit, een relatief goede economie en op technologisch vlak werd er grote vooruitgang geboekt. Vol verwachting keek men uit naar de 20e eeuw. Dat optimisme leefde ook onder kunstenaars. Zij wilden een nieuwe kunst maken, die in alles afweek van de traditionele, academische smaak. Kunst en architectuur moest aansluiten bij de moderne tijd. Zo zag de Art Nouveau het levenslicht. Kunstenaars lieten zich inspireren door de natuur, maar ook door niet-westerse kunst, zoals Japanse prenten en kunstnijverheid. De vernieuwing was het doel en dat gebeurde in heel de Westerse wereld. Art Nouveau, Jugendstil, Modernismo, Nieuwe Kunst; allemaal namen voor dezelfde vernieuwing. In deze lezing kijken we naar deze boeiende periode. 

Lezing Duitse Expressionisten

Aan het begin van de 20e eeuw was Duitsland de bakermat voor twee belangrijke, vernieuwende kunstenaarsbewegingen. In Dresden wilden de oprichters van ‘Die Brücke’ een brug vormen tussen de traditionele kunst en de ‘kunst van de toekomst’. Zij werkten nauw samen in een gemeenschappelijke stijl, waarbij levendige kleuren en moderne, figuratieve vormen centraal stonden. Zes jaar later werd in München ‘Der Blaue Reiter’ opgericht. In deze beweging hadden kunstenaars veel creatieve vrijheid. Zij werkten los en intuïtief, en zagen de emotie als belangrijkste kracht achter hun kunstwerken. De schilders van Der Blaue Reiter, zoals Franz Marc (1880-1916) en Wassily Kandinsky (1866-1944), lieten het figuratieve steeds vaker los en begonnen abstract te werken. In deze les ontdekken we de wereld van de Duitse expressionisten.

Afbeeldingen

  • Rafaël, Madonna met Kind, 1504-1505, olieverf op paneel, 58 x 43 cm, National Gallery of Art, Washington. Bron: Wikimedia.
  • Alphonse Mucha, Affiche voor JOB vloeipapier, 1896, kleurenlitho, diverse collecties. Bron: Wikimedia.
  • Franz Marc, Toren van blauwe paarden, 1913, olieverf op doek, 200 x 130 cm, vermist sinds 1945. Bron: Wikimedia.