Losse lezingen (selectie)

Lezing Gustav Klimt (1862-1918)

 

Wenen was aan het einde van de 19e eeuw een conservatieve stad. Onder jonge kunstenaars, zoals Gustav Klimt (1862-1918), groeide de behoefte om, in navolging van de rest van Europa, afstand te nemen van de traditie en juist vernieuwend te gaan werken. Een aantal jonge kunstenaars richtte een kunstenaarsbeweging op, de Wiener Sezession (Weense afscheiding), die vernieuwende Oostenrijkse (en buitenlandse) kunstenaars een podium wilden bieden. Klimt, die in de academische traditie was opgeleid, begon steeds meer nadruk te leggen op kleurrijke decoratieve vormen en patronen, geometrie en de psychologie van de mens. Steeds meer liet hij de traditie los en werd zijn kunst los en vrij, zowel in kleur, als in vorm. In deze kunst volgen we de veranderingen in de Weense kunstwereld aan de hand van Klimts oeuvre.

Lezing AUGUSTE RODIN (1840-1917). Grondlegger van de moderne beeldhouwkunst

Auguste Rodin (1840-1917) wordt wel de vader van de moderne beeldhouwkunst genoemd. De beeldhouwkunst van de 19e-eeuw was conservatief. Beelden moesten waardig, naturalistisch en heroïsch zijn en het liefst gebaseerd op klassieke voorbeelden. Rodin werkte juist experimenteel, zowel in zijn ontwerpen als in het maakproces van zijn beelden. Zijn beelden waren expressief, dynamisch, onafgewerkt en rauw. Hoewel de beelden niet altijd goed vielen bij opdrachtgevers en het conservatieve publiek, keken jonge kunstenaars als Picasso, Maillol en Brancusi vol bewondering naar Rodins werk. In deze lezing gaan we kijken naar Rodins oeuvre en de technieken die hij gebruikte.

Lezing Peredvizhniki – Russisch Realisme aan het einde van de 19e eeuw

Halverwege de 19e eeuw kwam een groep van 14 jonge Russische kunstenaars in verzet tegen de Keizerlijke Academie. Zij richtten een eigen kunstenaarsbeweging op: de Peredvizhniki (de Trekkers). De groep wilde vrij zijn in hun onderwerpkeuze, in hun zoektocht naar kopers en locaties om te exposeren. Zij wezen de academische kunst af en wilden het échte Russische leven schilderen, om aansluiting te vinden bij het Russische volk. Zij besloten niet alleen in Sint Petersburg en Moskou te exposeren, maar ook in allerlei steden op het platteland. De zoektocht naar vrijheid van de Peredvizhniki was zeer riskant. Het schilderen van werk dat niet naar de maatstaven van de Russische academie was, kon leiden tot verbanning naar de strafkampen in Siberië. In deze lezing maakt u kennis met deze bijzondere groep kunstenaars.

Afbeeldingen

  • Gustav Klimt, Beethovenfries, Die feindlichenGewalten: Onkuisheid, Wellust en Onmatigheid (detail), 1902, Sezessionsgebouw, Wenen. Wikimedia.
  • Auguste Rodin, Jean Escoula, Danaïde (de bron) (detail), 1889-1890, marmer, MuséeRodin, Parijs. Wikimedia.
  • Ivan Shishkin, Rogge, 1878, olieverf op doek, 107 x 187 cm, Tretjakov Gallerie, Moskou. Wikimedia.